MENU

Nie bez powodu narzeczeni cieszą się, że biorą ślub, a nie, że go organizują. Nawet skromna uroczystość i niewielkie wesele wymagają solidnych przygotowań i troski o mnóstwo elementów, od drobiazgów do poważnych spraw.

Dlatego przychodzę do Was z weselnym FAQ, które pomoże Wam postawić pierwsze kroki ku wyprawieniu wymarzonego przyjęcia!

Pytanie: Na co zwrócić uwagę, planując wesele?

Odpowiedź: Odpowiedź na to pytanie będzie długa, bo jest naprawdę wiele rzeczy, którymi trzeba się zainteresować, planując ślub.

W kwestii lokalu należy dowiedzieć się m.in. jak serwowane jest jedzenie, jakiej wielkości są porcje, co wchodzi w skład menu weselnego, a za co trzeba zapłacić dodatkowo, czy lokal zapewnia pełne menu z napojami, ciastami i alkoholem oraz czy obsługa chętnie współpracuje z zespołem muzycznym i innymi osobami, które pomagają w organizacji przyjęcia.

Ważnym elementem są też dekoracje i styl przyjęcia. Warto rozeznać się, co akurat jest w trendach, jakie elementy dekoracyjne są potrzebne, by urządzić przyjęcie w konkretnej estetyce i czy lokal, który mamy na oku, umożliwi realizację tych planów.

Kolejna sprawa to obrączki, suknia ślubna, garnitur i wszelkie niezbędne dodatki. Trzeba ustalić, jak mają wyglądać stroje Pary Młodej, gdzie je kupić lub zamówić oraz spisać listę wszystkich drobiazgów, które mogą okazać się potrzebne, a o których łatwo zapomnieć, jak np. spinka do krawatu czy zapasowe pończochy.

Po strojach czas na inne rzeczy, bez których jednak się nie obejdzie – zamówienie zaproszeń, upominków dla gości, rezerwacja noclegów i dojazdów, organizacja kącika dla maluchów.

Istotne jest znalezienie ludzi, którzy będą współpracować w kwestii przyjęcia. Są to m.in. zespół lub DJ, barman, pokazy kulinarne, fotograf ślubny, kamerzysta, wodzirej, florystka, wedding plannerka.

Następna rzecz to terminarz, bo terminy będą Was gonić tym bardziej, im bliżej do uroczystości. Przygotowania do wesela to wiele spotkań – degustacje ciast i dań, próbne makijaże i fryzury, przymiarki sukni, oglądanie lokali, zamawianie kwiatów. Wszystko trzeba wpisać do kalendarza, by punktualnie zjawiać się na miejscu.

Rzecz, która łączy wszystkie elementy, to budżet. Aby obyło się bez niespodzianek, należy spisać w Excelu wszystkie planowane wydatki związane ze ślubem. Do sumy, która nam wyjdzie dobrze doliczyć 10-15% zapasu na nieprzewidziane wydatki.

P: W czym pomaga wedding plannerka?

O: W organizacji wszystkich rzeczy wymienionych powyżej oraz mnóstwie innych, o których para nie będzie musiała pamiętać. Doświadczona wedding plannerka wie co, jak, gdzie i u kogo. Organizuje przyjęcie, koordynuje prace nad nim, pośredniczy między parą a dostawcami innych usług i gasi wszystkie pożary, które pojawiają się po drodze.

P: Jakie informacje należy przygotować dla wedding plannerki?

O: Przed pierwszym spotkaniem z konsultantką ślubną warto spisać na kartce lub przesłać mailem podstawowe informacje o ślubie i weselu:

  • W jakim wyznaniu odbędzie się ślub (ślub katolicki, ślub prawosławny itp.)
  • Miejsce uroczystości
  • Preferowany styl przyjęcia
  • Zakładany budżet
  • Liczba gości na ślubie oraz weselu
  • Ogólne wyobrażenia co do uroczystości

O pozostałe aspekty ślubu i wesela konsultantka dopyta Was podczas spotkania oraz na kolejnych etapach przygotowań, dlatego pamiętajcie, że nie musicie mieć sprecyzowanych oczekiwań.

P: Na co zwrócić uwagę wybierając zespół na wesele?

Elżbieta Nadolna – wedding planner’ka i menadżer zespołu RAYA – mówi:
“Myślę, że niezwykle ważne jest sprecyzowanie oczekiwań i preferencji muzycznych Pary Młodej, ale też jej gości. Od odpowiedniej muzyki i prowadzenia zależy bardzo dużo. Warto wybrać taką opcję, która z miarę możliwości zadowoli wszystkich, niezależnie od wieku. Dlatego zawsze przed podpisaniem umowy dla mojego zespołu zadaję mnóstwo pytań. Zależy mi by to, co oferujemy było spójne z oczekiwaniami Pary Młodej. Wiele Par trafia do nas z polecenia znajomych, którzy bawili się przy naszym zespole. Wówczas pytam co z opowieści o nas lub materiałów, które udostępniliśmy w Internecie, najbardziej zapadło w pamięć i skłoniło do wyboru naszej oferty. Po takiej rozmowie zwykle wiem w jaki sposób mamy dobrać repertuar oraz na co położyć największy nacisk podczas samego wesela. Jeśli natomiast w trakcie takiego wywiadu okazuje się, że Para Młoda chciałaby aby w repertuarze całkowicie przeważał jeden gatunek muzyczny, a mniej zależy jej na konferansjerce i wykonaniu na żywo, zdarza się, że polecam innego usługodawcę, o którym wiem, że na pewno będzie odpowiedni.

P: O czym pary najczęściej zapominają planując wesele na własną rękę?

O: Elżbieta Nadolna mówi: “W gorączce przedślubnej Parom Młodym często zdarza się zapominać o różnych sprawach, które mogą mieć poważne konsekwencje – od niedopilnowania terminów wpłaty zaliczek i sfinalizowania umów po kupno odpowiednich  skarpet do garnituru. Pracując przez wiele lat jako menadżer i solistka zespołu RAYA miałam do czynienia wieloma trudnymi sytuacjami, które wynikały z tego, że Pary Młode nie wiedziały na co zwrócić uwagę i poruszały się w branży ślubnej po omacku.  Dlatego kilka lat temu postanowiłam zdobyć uprawnienia konsultanta ślubnego i dodatkowo pomagać Parom Młodym na wszystkich etapach przygotowań. W organizacji tak dużego przedsięwzięcia, jakim jest ślub i wesele, wszystko musi być dopięte na ostatni guzik.

P: Czym zajmuje, a czym nie zajmuje się florystka?

O: Zazwyczaj w skład pakietu usług ślubnych, które świadczy florystka, wchodzi zaprojektowanie, przygotowanie i dostarczenie kompozycji kwiatowych do kościoła oraz na salę weselną i zabranie stałych elementów dekoracji po ceremonii. Przed rozpoczęciem współpracy warto ustalić, co zawiera podana cena, a jakie elementy są dodatkowo płatne.

P: Jak wygląda proces wybierania kwiatów na wesele?

O: Iwona Siedlecka– florystka – mówi: “Najczęściej młode pary pytają o ceny usług dekoracji. To jest chyba najważniejszy czynnik, od tego wszystko się zaczyna. Zwracam przede wszystkim uwagę na oczekiwania klientów. To, w jaki sposób wyobrażają  swoją aranżację uroczystości (ilość kwiatów, kolorystyka, gatunek rośliny, inspiracje własne lub znalezione w internecie). Po ustaleniu szczegółów przedstawiam realne możliwości.”

P: Dlaczego warto korzystać z usług florystki?

O: Florystka jak nikt inny pomoże dobrać styl, rodzaj i kolorystykę kwiatowych ozdób do przyjęcia. Doświadczona florystka zbierze pomysły i inspiracje w realną propozycję.

P: Co zrobić, aby jak najlepiej dobrać kwiaty do uroczystości?

O: Dekoracje kwiatowe będą pasowały do uroczystości tym bardziej, im więcej informacji o ślubie i weselu udzielicie swojej florystce. Nawet doświadczona specjalistka nie potrafi czytać w myślach, dlatego na spotkanie z florystką warto zabrać ze sobą fizyczne pomoce. Przydadzą się zaproszenia, projekt dekoracji sali czy wydruki inspiracji z Internetu.

P: Co warto jeszcze powiedzieć florystce?

O: Przede wszystkim dowiedzcie się, w jakich godzinach odbywają się inne msze w “Waszym” kościele w dniu Waszego ślubu. To pozwoli jej zaplanować pracę i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Warto też poinformować, czy potrzebujecie np. dodatkowych bukietów dla rodziców albo dziadków.

 

Mam nadzieję, że ten poradnik ślubno-weselny przyda się Wam na początku drogi, jaką jest planowanie wesela. A jeśli macie pytania odnośnie pracy fotografa weselnego, tworzenia reportażu ślubnego, sesji narzeczeńskiej i sesji ślubnej, zapraszam do zakładki “Kontakt”.

Tego poradnika nie byłoby, gdyby nie pomoc dwóch kobiet, które na co dzień mają do czynienia z różnymi aspektami organizacji wesel:

Elżbieta Nadolna – wedding plannerka i solistka zespołu RAYA, od 15 lat związana z branżą weselną

Iwona Siedlecka  – pasjonatka kwiatów i florystka od 2015 roku, działa na Mazurach i Podlasiu.

Zdjęcia wykonano w: hotel Atlanta

CLOSE